Immo Lantmeeters nv  |  Kempische Steenweg 89/2 - 3500 Hasselt  |  +32 (0)11 29 12 12  |  Contacteer ons

 

Uw huis verkopen? Denk ook aan de kosten!

Gaat u uw huis verkopen? Dan moet u inspanningen (laten) leveren om uw woning in de kijker te zetten en heel wat documenten en attesten voorleggen. En dat kost geld. Om onaangename verrassingen te voorkomen, kunt u maar beter vooraf een goed zicht op het totale kostenplaatje hebben. Als ervaren vastgoedspecialist zet Immo Lantmeeters de kosten graag voor u op een rij.

kosten huis verkopen

Verkopen via een makelaar

Neemt u een makelaar onder de arm? Dan bespaart u heel wat tijd en moeite. Want een vastgoedspecialist helpt u om een realistische verkoopprijs te bepalen, maakt de attesten en documenten in orde, zorgt voor de publiciteit en neemt de bezichtigingen voor zijn rekening. Meestal vraagt een makelaar daarvoor een vast bedrag of een percentage van de verkoopprijs. Raakt uw woning niet verkocht tijdens de verkoopopdracht? Dan hoeft u vaak uw makelaar niets te betalen.

 

Zelf uw huis verkopen

Staat u zelf in voor de verkoop? Dan spaart u de kost van een makelaar uit. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat u meer overhoudt. Zo zal u uw woning misschien tegen een te lage prijs in de markt zetten. En u hebt ook minder comfort omdat u misschien verlof moeten nemen om kandidaat-kopers rond te leiden in uw huis, zelf voor de attesten en documenten moet zorgen, en zelf publiciteit moet maken.

 

Welke kosten zijn voor de verkoper?

Het Burgerlijk Wetboek zegt dat alle kosten die gemaakt worden voor het opzoekwerk en de aanvraag van documenten en attesten voor rekening van de verkoper zijn. Als u uw huis verkoopt, moet u dus alle kosten betalen om uw vastgoed te kunnen of mogen verkopen.

 

Nodige attesten

U hebt nogal wat documenten en attesten nodig als u uw huis wilt verkopen. Denk onder meer aan:

  • bodemattest
  • energieprestatiecertificaat
  • keuring van de elektrische installatie
  • keuringsattesten voor een stookolietank
  • bodem- en saneringsonderzoeken in geval van risicogronden
  • vastgoedinformatie
  • eigendomstitel

Hou er rekening mee dat het veel tijd kan kosten om die documenten allemaal in orde te krijgen.

 

Maak onderling duidelijke afspraken

Bij een verkoop zijn er altijd twee partijen betrokken. U hebt de vrijheid om in de verkoopovereenkomst op te nemen wie welke kosten betaalt. Het is dus handig om alle uitgaven op te lijsten. Wilt u vervelende discussies vermijden? Zorg er dan voor dat alles netjes op papier staat.

Wilt u zorgeloos en met een duidelijk beeld van de kosten uw huis verkopen? Neem dan gerust contact met ons op.
Ik wens graag meer informatie over de vijf bouwgronden in Genk
Telefoon *
E-mail *
Uw vraag *
 
* Is een verplicht veld

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.