Immo Lantmeeters nv  |  Kempische Steenweg 89/2 - 3500 Hasselt  |  +32 (0)11 29 12 12  |  Contacteer ons

Uw huis verkopen = geen notariskosten?

Een huis verkopen brengt een aantal kosten met zich mee. Denk maar aan de prijs die u betaalt voor een aantal verplichte documenten bij een verkoop, zoals een epc-attest of een keuringsverslag van de elektrische installatie, en de vergoeding voor de vastgoedmakelaar. Maar wist u dat u als verkoper soms ook notariskosten moet betalen?

notariskosten huis verkopen

Daden voor de verkoper

Notariskosten, die zijn toch altijd voor de koper, denkt u nu? Dat klopt … als u met de notariskosten de 7 procent registratierechten, de aktekosten en het ereloon van de notaris bedoelt. Die moet de koper inderdaad betalen. Maar soms moet een notaris bij een verkoop daden stellen die voor rekening van de verkoper zijn. Wij geven u graag een overzicht.

 

1. Hypotheekkosten

Het klinkt misschien gek, maar als verkoper kunt u ook hypotheekkosten moeten betalen, zelfs als u uw hypothecaire krediet al aan de bank terugbetaald hebt. Of u uw lening al dan niet afbetaald hebt, is niet relevant. Wel het moment waarop u uw krediet afgesloten hebt bij uw financiële instelling. Want een hypotheek geldt altijd voor 30 jaar. Verkoopt u uw woning sneller? Dan moet uw hypotheek via een notariële akte geschrapt worden. En die kost moet u betalen.

Loopt uw hypothecaire krediet nog op het moment dat u uw huis wilt verkopen? Lees dan zeker ook deze blog: Heeft uw woning verkopen impact op uw lening?

 

2. Leveringskosten

De wet zegt dat de verkoper alle kosten voor de levering op zich moet nemen. Leveringskosten omvatten alle documenten, keuringen en attesten die verplicht zijn bij de verkoop van een woning, zoals het bodemattest, het energieprestatiecertificaat en kadastrale info. De notaris kan al die zaken voor u aanvragen en coördineren. Maar dan betaalt u daar wel voor. Uw alternatief? U kunt die documenten ook zelf in orde brengen. Immo Lantmeeters helpt u daar trouwens graag mee.

 

3. ‘Syndicale’ kosten

Verkoopt u geen huis maar een appartement in een complex dat beheerd wordt door een syndicus? Dan zal je notaris ook alle informatie aanvragen bij de syndicus die hij nodig heeft om de koper een helder overzicht te kunnen geven van alle gemeenschappelijke kosten. U zult de notaris moeten betalen om die informatie aan te vragen, want die kosten vallen ook onder de leveringskosten.

 

4. Schattings- en publiciteitskosten

Wilt u uw huis uit de hand verkopen en wilt u een correcte prijs voor uw huis vragen? Dan zal de notaris langskomen om uw huis te schatten. Die kost moet u ook betalen, net zoals eventuele publiciteitskosten.

Het is ook goed om te weten dat een notaris een fiscaal onderzoek naar u doet als u uw huis wilt verkopen. Concreet? Hij gaat na of u geen belastingschuld van welke vorm dan ook hebt bij de overheid. Is dat wel het geval? Dan vereffent u die maar beter voor de akte verleden wordt om problemen met de fiscus te voorkomen.

Staat u op het punt om uw huis te verkopen? Lees dan zeker ook deze blogs van Immo Lantmeeters:

Wilt u uw huis verkopen zonder kopzorgen of onverwachte kosten? Neem dan contact met ons op of vraag uw gratis schatting aan.

 

contact_knop2

Opgelet!

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfgedrag te verbeteren.
Bepaalde functionaliteiten zijn afhankelijk van deze cookies.
Indien u meer informatie wilt over onze cookie policy kan dat door deze pagina te raadplegen.