Immo Lantmeeters nv  |  Kempische Steenweg 89/2 - 3500 Hasselt  |  +32 (0)11 29 12 12  |  Contacteer ons

 

Welke attesten hebt u nodig als u uw huis wilt verkopen?Welke attesten nodig verkoop huis

Als u uw woning wilt verkopen, moet u aan de koper een stapeltje attesten kunnen voorleggen. Welke zijn dat precies? We maken het u graag gemakkelijk met dit handige overzicht:

1. Keuringsattest van de elektrische installatie


Dit keuringsattest verzekert de koper dat de elektrische installatie van uw woning aan de normen voldoet. Zijn er inbreuken vastgesteld? Dan heeft de koper 18 maanden de tijd om de installatie aan te passen en opnieuw te laten keuren.

2. Energieprestatiecertificaat (epc)


Dit certificaat vertelt de koper hoe uw woning scoort op het vlak van energiezuinigheid en welke maatregelen hij kan nemen om de energieprestaties te verbeteren. Als u zo’n attest wilt laten opmaken, kunt u terecht bij een erkende energiedeskundige.
>> Lees meer over epc in deze blog >>

3. Kadastraal uittreksel en plan


In het kadastraal uittreksel staan de gegevens van de eigenaar van het pand, de aard van het pand, het perceelnummer, de perceeloppervlakte, het bouwjaar en het kadastraal inkomen. Met dit kadastraal uittreksel kunt u vervolgens het bodemattest aanvragen.
Het kadastraal plan stelt de grenzen van uw perceel geografisch voor én toont de constructies die op uw perceel staan.

4. Bodemattest


Dit attest informeert de koper over de bodemkwaliteit van de grond waarop het pand staat. Zowel via de notaris als bij de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) kunt u dit attest aanvragen. Zij hebben daarvoor wel het kadastraal uittreksel nodig.

5. Stedenbouwkundig uittreksel


In dit document leest de koper of er een stedenbouwkundige vergunning voor de woning bestaat. Hij vindt er ook terug of er bouwovertredingen zijn vastgesteld en of er voorkooprecht is van andere partijen. Als er een verkavelingsvergunning op het pand van toepassing is, staat dat ook in dit document.
Dit uittreksel kunt u aanvragen bij de stad of gemeente waarin de woning gelegen is. Let op: het document mag bij de verkoop niet ouder zijn dan één jaar.

6. Informatie over overstromingsgevoeligheid


Als uw pand in een overstromingsgevoelig gebied ligt, moet u de koper daarover informeren. De woning kan in een afgebakend overstromingsgebied of een afgebakende oeverzone liggen. Via het Geoloket Watertoets kunt u informatie over het perceel opzoeken, het downloaden en afdrukken.

7. Informatie over de erfgoedwaarde


Sinds 1 januari 2015 bent u verplicht om de koper te laten weten of het pand beschermd is of opgenomen is in de inventaris van het onroerend erfgoed.

8. Keuring stookolietank


Verwarmt u uw huis met stookolie? Dan is een keuringsattest voor de stookolietank nodig. Dit document moet u kunnen voorleggen aan de koper van uw huis.

9. Postinterventiedossier (PID)


Is uw woning na mei 2001 gebouwd of gerenoveerd? Dan moet er een postinterventiedossier worden opgesteld. Aan de hand van dit dossier kan de koper uw woning bouwkundig inschatten. Hij vindt er de bouwplannen terug, detailplannen van elektriciteit en leidingen, het lastenboek, aankoopfacturen, onderhoudsinstructies van toestellen en foto’s. De aannemer, architect of veiligheidscoördinator helpt u om dit dossier op te stellen.

Misschien duizelt het u nu een beetje? Dat begrijpen we. Het gaat over heel wat documenten. En het kost behoorlijk wat tijd en moeite om ze te verzamelen. Maar geen nood, als u samenwerkt met Immo Lantmeeters, dan nemen wij u dit werk graag uit handen! We begeleiden u tijdens het hele verkoopproces. En daar hoort ook de administratieve kant bij.

Wilt u uw woning verkopen zonder stress en kopzorgen? Neem dan zeker contact op met ons voor een kennismaking of gratis schatting.

contact_knop2